Site Loader

احسان آهنگر مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در نشست خبری و رونمایی ششمین دوره ملی اشکواره حسینی گفت: در آستانه فرا رسیدن اربعین هستیم، جاذبه سید الشهدا هر ساله جمعیت بیشتری از زائران را با وجود گرما جذب خود می کند.
وی با بیان اینکه اهداف قیام عاشورا عنوان کرد: هدایت بشر و احیای دین از اهداف ابا عبدالله بود که در این قیام عوامل دیگری نیز نقش پر رنگی داشتند و آن اهل بیت حضرت بود.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ادامه داد: حضرت زینب با روایت گری و سخنانی که بعد از واقعه عاشورا تا پایان عمر داشتند نقش بزرگی ایفا کردند، با برگزاری مراسمات عزاداری و زیارت قبور شهدای کربلا در ماندگاری این واقعه نقش داشتند.
وی مردم را نقش اساسی در ماندگاری قیام عاشورا دانست و اظهار کرد: دلایل اصلی ماندگاری این حرکت مراسمات مردمی است که حتی در زمان حکومت های ستمکار که مانع عزاداری می شدند، اما بازمردم به جهت اعتقاداتشان سعی می کردند مراسمات رو برپا کنند.

احسانی تصریح کرد: اگر مردم نبودند فرهنگ متوقف می شد، رسالت ما نیز این است که بستر را برای نقش آفرینی مردم فراهم کنیم.
وی هیات های مذهبی را یکی از مصادیق نقش آفرینی مردم در عاشورا خواند و خاطرنشان کرد: هیات آل طاها امروز بیرق برگزاری را در ششمین سال برپا کرده که این یکی ازجریانات مردمی است که سعی کرده در فرهنگ عاشورا را گسترش دهد.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به دو اصل ماندگای اشکواره حسینی اشاره کرد و گفت: دو ویژگی این اشکواره که باعث ماندگاری آن می شود، اتصال به فرهنگ عاشورا و نگاه تیزبینانه با ابزار هنری است.
امید خزر، دبیر ششمین اشکواره ملی حسینی در ادامه عنوان کرد: 9 هزار هنرمند با 20 هزار اثر در این پنج سال در اشکواره حضور یافتند و در این سال‌ها 70 نمایش خیابانی تولید و 6 هزار عکس به دبیرخانه اشکواره ارسال شد، سال گذشته نیز هزار و 137 هنرمند با ارسال سه هزار و 500 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند.
وی با بیان اینکه این جشنواره در ۶ رشته برگزار می شود، اذعان کرد: تئاتر خیابانی، عکس، شعر، داستان کوتاه و بخش کودک و نوجوان در پنج بخش شعر و دکلمه خوانی، قصه گویی، سرود گروهی، گزارشگری، پادکست و گویندگی و در دو رده سنی و رسانه در سه رشته مقاله، مصاحبه و گزارش برگزار می شود.
دبیر ششمین اشکواره ملی دبیرخانه مرکزی این جشنواره را در آمل عنوان کرد و افزود: دبیرخانه بخش تئاتر در شهرستان نور، شعر در شهرستان بابل، نوجوانان در شهر فریدونکنار و داستان کوتاه ، عکس و رسانه در شهرستان آمل است.
وی در پایان خاطرنشان کرد:افتتاحیه این همایش از 16شهریور ماه و اختتامیه ۲۷ شهریور ماه خواهد بود.

Post Author: سمانه قلی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *